Co je ve virtualitě pravdou? Pentiment edice

Právě v tento čas si neskutečně užívám Pentiment. Novou historickou rolovou hru od studia Obsidian a Microsoftu. Je to pro mě jak svěží vánek, který zavál do několik let nevětraného pokojíčku. Hra která je skvělá, ale není pro všechny. Po dvou hodinách je to zatím jeden z nejlepších titulu, které jsem letos hrál! Ocenit to umí i odborná veřejnost. „Hráči“ už tak vstřícní nejsou.

Na obrázku výše vidíte jaké hodnocení si hra odnesla v průměru ze všech zaevidovaných recenzí od profesionálních (tj. že je to živí) kritiků versus hodnocení uživatelů. Na samotném obrovském propastném rozdílu mezi oběma výslednými čísly není nic podivného (v kontextu Metacriticu je to pomalu pravidlem). Je potřeba si jednotlivé uživatelské recenze otevřít a pročítat.

Tato hra je stejný odpad jako ostatní hry pro Xbox. Nemohu uvěřit že Xtardi (spojení slova retard a Xbox) jsou z tohoto kusu hovna přímo u vytržení. Ale co se divím, tohle je jejich standard. Oni jsou na průměrnost zvyklí. Svému tatínkovi Phildovi (Phill Spencer) budou kouřit tak či onak. “ Uvádí první recenze. Vím že tohle je internet, nejsem překvapen a docela jsem se i zasmál. Tohle je jen příklad taktiky zvané „review bombing“. Prostě skupina lidí si vybere cíl a záměrně píše negativní recenze (též naopak pozitivní), aniž by měli s produktem svou vlastní zkušenost. Když na jednotlivé profily kliknete uvidíte zhruba tohle.

Všechny hry co mají hodnocení 10/10 jsou exkluzivní tituly od „božské“ Sony. Takže tady máme armádu lidí, pro které je důležitější být na té správné straně s tím správným způsobem myšlení. Konkurenci se úspěch neodpouští. Neznají dobré vychování a ještě se vyjadřují k něčemu co je přece nezajímá! A nebo ještě jinak a lépe. Podle nich to přece nikoho nezajímá! Agresivita a arogance level Konzolista. Pomalu abych se bál vyjít na ulici za to, že se bavím u hry od Microsoftu. A co kdybych vám řekl, že takové recenze píši lidé na zakázku a jsou za to dokonce placeni ? Ano i taková je dnes realita. Uživatelské recenze se objednávají přes reklamní agentury a mezi velkými medií zase vládne stádní mentalita, takže se naopak hodnotí podobně. Protože i na druhé straně barikády je důležité být na té správné straně se správným smýšlením. Někdy je ideologie prostě o chlup důležitější. Stačí se podívat na Deathloop nebo Last of Us part II.

Obě strany si vlastně nemají co vyčítat. Svým počínáním učinili tento systém nedůvěryhodným. Znám to sám ze svého života, kdy jsem se spálil i přes veškerou chválu a naopak jsem byl i příjemně překvapen. Jak někdo může napsat recenzi za jeden den po vydání hry? Uvažte sami. Když se takhle dá zkreslit pohled na produkty, proč by se totéž nedělo se zprávami ohledně války či čínské chřipky? Zprávy se šíří nadzvukovou rychlostí ale jsou vždy zkresleny (viz. dromologie). A já se ptám „V čí prospěch ?“ Já sám Pentiment vnímám jako hru, která tu dlouho nebyla a nejspíš zase nebude. Není pro masy ale je svá.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *