Když se řekne Metroid, co se vám vybaví? Pravděpodobně nic. Metroid je totiž kultovní frančíza, která je stále uvězněná na exkluzivním hardwaru od Nintenda. Metroid je také série, která dala vzniknout subžánru akčních her zvanému „Metroidvania“. Já jsem Tom a tohle je Dohráno na hru Metroid: Samus Returns pro Nintendo 3DS, a pokusím se vám vyjasnit, proč je tahle hra zásadní a pořád velice zábavná.
O příběhu hry
Příběh hry navazuje na události hry Metroid pro NES. V událostech prvního Metroidu překazila lovkyně odměn Samus Aran plány vesmírných pirátů na využití nově objevené formy života známé jako Metroidi. O nějaký čas později se Galaktická federace, znepokojená událostmi, které se staly, rozhodla zajistit, aby sílu Metroidů už piráti nikdy nemohli využít, a vyslala několik týmů na domovskou planetu Metroidů SR388, aby tento druh jednou provždy zničily. Když však všechny týmy zmizely, Galaktická federace uzavřela smlouvu se Samus, aby misi dokončila.
Při průzkumu planety Samus narazí na Metroidy a zničí je, čímž se pomalu snižuje populace Metroidů na planetě. Během své mise si všimne mutací, které jednotlivá stvoření vykazují: Metroidi se z malých medúzovitých tvorů mění ve velké vznášející se ještěrovité bestie. Po zničení většiny Metroidů na planetě Samus zabije královnu Metroidů.
Jedna se o střílečku?
Když se podíváte na obal hry (obrázek příspěvku), co vidíte? Člověka ve skafandru s kanónem. Tento obraz přirozeně evokuje domněnku, že se jedná o science fiction střílečku. Pravda je to ale jen z části. Metroid: Samus Returns je totiž také z větší části hra o průzkumu prostředí a zdolávání překážek. Víc než o akci jde o neustálou interakci s prostředím, ke které využíváte postupně rozšiřující se mobilitu (horizontální i vertikální) hlavní postavy. Po většinu času spíše hledáte cestu dál a také cestu ke skrytým vylepšením. Hra taktéž obsahuje akční složku, která je velice zábavná a na hráče klade vysoké nároky. Návrh hry totiž perfektně pracuje jak se silnými, tak i se slabými stránkami hlavní postavy. Nyní uvedu příklad: většina úrovní (sektorů) je navržena tak, že při bezmyšlenkovitém hopsání budete neustále padat do míst s environmentálním nebezpečím a budete přicházet o životy. To proto, že vývojáři si byli při návrhu jednotlivých úrovní vědomi jednotlivých pohybů hlavní postavy a jejich limitů.
Metroid: Samus Returns je nesmírně zábavnou hrou, protože hráče neustále vybízí k aktivitě. Každou vteřinu se něco děje. Je to akce za akcí, interakce za interakcí, ať už s protivníky nebo prostředím. Hra má svižné tempo a přijatelnou délku. Ačkoliv to na první pohled nemusí být vidět, tato hra má mnoho společného s hrami z arkádových beden, což je rozhodně obrovské pozitivum a také zřejmě klíč k její zábavnosti. Tento remake je v tomto ohledu naprosto zásadní, protože může posloužit jako přímá komparace s videohrami za posledních 10 let. Dnes jsme svědky naprostého opaku: herní doba se prodlužuje, tempo se snižuje, hratelnost obsahuje pasáže, kde se absolutně nic neděje. Důsledek? Neustálé stížnosti na internetu, že moderní hry nejsou zábavné. Rozhodně je to velice zajímavé téma, kterému bych se chtěl pověnovat v samostatném textu.
Několik slov na závěr
Pro mě osobně byla jedna radost tento titul hrát. Mohu směle říct, že se jedná o Metroid se vším všudy. Dokonce bych si troufl říci, že se jedná o daleko lepší hru než Metroid Dread. A to i přesto, že ani tomuto titulu se nevyhnulo pár chyb. Přemýšlím, jak tento „chvalozpěv“ ukončit, a myslím si, že jsem na to už kápl. Metroid: Samus Returns je titul, kvůli kterému stojí za to vlastnit Nintendo 3DS.
10/10